Friday, December 03, 2010

Kerana Manisnya Epal..:)


Mase tengah online, tetiba teringat Cerpen Kerana Manisnya Epal mase blaja form 5 (kalo tak salah la)..banyak kenangan mase blaja cerpen ni..Mase form 5 ni mmg sangat2 banyak kenangan..lagi2 masa ade Amal Islami..kalau la mase boleh diputar..

“Kerana Manisnya Epal ”

"Cerpen “Kerana Manisnya Epal ” mengisahkan seorang lelaki tua yang bernama Buchanan yang mempertahankan ladang epalnya daripada dijadikan lapangan kapal terbang pihak tentera. Buchanan memiliki dua orang anak angkat, iaitu Mazlina dan Yvonne. Kedua – dua anak angkat Buchanan turut membantunya mempertahankan kawasan ladang epal itu.
Buchananmembuat rayuan kepada pihak berkuasa tetapi gagal. Malah, dia menerima surat penolakan dari pejabat gabenor yang menyebabkan Buchanan berasa amat sedih. Dia telah berjanji dengan mediang isteri yang dia akan terus mengusahakan ladang tersebut. Sejak menerina surat daripada pihak kerajaan, Buchanan enggan makan dan minum. Dia hanya mengurungkan dirinya.
Pada suatu hari, pegawai – pegawai tanah British Columbia dan beberapa orang pegawai tentera datang ke ladang tesebut dengan membawa jentolak . Mazlina dan Yvonne berasa cemas kerana Buchanan tiada dirumah.
Mereka berdua cuba untuk menghalang mereka dari memasuki kawasan ladang.
Tidak lama kemudian, Buchanan belari – lari anak dikuti oleh Gabenor British Columbia. Buchanan mengatakan bahawa gabenor telah membatalkan projek pembinaan lapangan terbang tersebut kerana beliau tidak mahu epal – epal yang manis diladang tersebut hilang. Malah, gabenor berjanji akan membantu usaha Buchanan untuk mengekalkan 200 jenis epal yang ada diladang itu sebagai warisan untuk generasi akan datang."

2 comment:

syazwani said...

nape aku cm xpnah blaja pn pasal ni??

♥ azza daha ♥ said...

em..xd k???
x sama kot..huhu..

Post a Comment